Home arrow Catalogi arrow Straatmeubilair Brievenbussen NL arrow 1904. Standaard brievenbus [Leeuwen kijken naar elkaar, rozetten aan zijkant]
dinsdag 16 juli 2019
1879. Standaard brievenbus [Leeuwen met kroontjes kijken naar voren]1912. Standaard brievenbus [Leeuwen kijken naar elkaar]

1904. Standaard brievenbus [Leeuwen kijken naar elkaar, rozetten aan zijkant]

PrintE-mail
1904. Standaard brievenbus [Leeuwen kijken naar elkaar, rozetten aan zijkant]

Foto: Jeroen Beerens

Product omschrijving

Jaar startJaar eindFabrikantOntwerperBreedte [cm]Hoogte [cm]Diepte [cm]Gewicht [kg]MateriaalOmschrijving
19041964L.J. Enthoven / 'De Pletterij' in Den HaagOnbekend GietijzerIn gebruik geweest tussen 1851 en 1964. Tot 1897 had de haagse gieterij L.J. Enthoven, in de volksmond De Pletterij genoemd, het alleenrecht op de productie van deze brievenbus. Tot 1930 werden deze bussen nog gegoten door o.a. de DRU (Diepenbrock en Reigers Ulft) en de ijzergieterij Nering BŲgel uit Deventer. In 1930 was er sprake van 1863 stuks die verspreidt over het land een plekje hadden. Toen men in 1963 besloot ze definitief te vervangen was dit aantal teruggelopen tot nog altijd 900. Men zegt dat er zoín 30 op openbare en semi openbare plaatsen zijn blijven staan. De rest zou op de ijzersloop beland zijn. Het is dus gissen naar het aantal bussen wat nog rest. Het zal mede aan zijn gewicht van 360 kg te wijten zijn dat men ze naar de sloop deed. En het gegeven dat overheidseigendom niet in particuliere handen zou mogen vallen. Men vindt de laatste bussen vooral in oude kernen of museale plekken. In Breda staat er nog een, in het openlucht museum Arnhem, op de Zaansche Schans, Centraal station Amsterdam, Orvelte.

In deze brievenbus stond destijds een afsluitbare binnen emmer. Deze emmer kon alleen door een bevoegd postbeambte op het postkantoor worden geleegd.

De oudste brievenbus is aanwezig in het museum voor communicatie en staat bekend als het enige exemplaar uit dat jaartal dat nog over is/bekend is. Dit is zichtbaar door de stenen/betonnen voet onder de brievenbus, het feit dat er aan de voorzijde nog geen lichtingsnummer is aangebracht en de letters brievenbus nog niet zijn meegegoten maar later zijn aangebracht in brons.

Verzamelingen
Uitgebreid zoeken

Syndicate
Verzameling in beeld